Islykter av ballonger

Åååååå hvor jeg elsker vinteren.

(Iallefall når det kan kalles vinter.)

Kulde, snø og rosenrøde kinn.

Lys og mørke.

Mange tenker på ballonger som noe man blåser opp, gnikker gjennom håret og henger på veggen. Men det er så utrolig mye mer man kan gjøre med ballonger enn det. (Jeg vet om ett par ting iallefall) ;) Kombinasjonen vann og ballonger er også noe som man henger på sommer knappen.

Men nå som det er risiko for noen kalde frostdager, så vil jeg dele en utrolig enkel og koselig metode å lage nydelige islykter på. Lykter som ser ut som det flotteste glass.

Og kjekkest av alt:

Dette er noe for både store og små.

Alt du trenger er ballonger, vann, skåler/boller/kopper og kar, kuldegrader og litt tid.

Og kanskje en ballong med varmt vann eller noe å hakke litt i toppen med.

(Du skal ikke hakke dem hule. Så det er ikke mye arbeid)

Det første du må gjøre er å finne frem kopper og kar og de ballongene du har.

Du må gjerne variere i størrelser og former på både boller og ballonger.

Brede lave bakeboller blir runde mens kenwood boller blir avlange og høye.

Små blomsterpotter kan gi både riller og mønster.

så prøv dere frem og lek med det dere har.

Steg 1:

Tre halsen på ballongen over vannkranen og fyll opp vann til ønsket størrelse eller til ballongen ikke kan fylles mer. Hold bollen under når du fyller opp slik at du naturlig vil se når den er ferdig og enkelt kan bære den ut i kulden.

Når du fyller opp med vann og skal knytte vil du se at du har luft mellom vannet og knuten.

Ikke klem ut lufta før du knytter.

Denne vil nemlig lage en naturlig flat topp/bunn på skålen alt etter hvilken vei du vil ha den.

De er nå klare til å settes ut i kulden.

Størrelsen på ballongen avgjør litt frysetiden og kuldegradene ute bidrar jo selvsagt også.

Men rundt 12 timer etter vil de være frosset nok til at du kan fortsette på steg 2.

Du vil nemlig ikke at de skal fryse for mye, da de skal være hule inni.

Desto lengre de står, desto tykkere vil jo "glasset" bli.

Steg 2:

Når vannet er frosset kan du sprekke ballongen.

Ha gjerne klar en ballong fyllt med litt varmt vann.

Denne skal du smelte toppen med slik at du får laget hull og tømt ut vannet som er inni.

Slik unngår du også å måtte hakke slik at den knuser, og du får en fin avrundet kant på åpningen så du eller andre ikke kutter dere.

Tips 1: Dersom du ønsker kan du selvfølgelig først hakke hullet lett med kniv og deretter avrunde med ballongen etterpå om man ønsker at det skal gå noe fortere.

(Mulig man må bytte varmtvannet en gang og to ser du, da det vil kjølest ned.)

Legg merke til det utrolig flotte mønsteret i isen.

Steg 3:

Når vannet er helt ut og hullet er laget er det bare å finne ett lys som passer, tenne på det (eller skru på "on") og sette det nedi.

(Tips 2: Lag hullet stort nok til at du får hånda nedi)

Finn en plass du vil plassere lykta/lyktene, men kom på at siden den er noe fuktig etter å ha blitt mekket på inne, så vil den fryse fast i bakken der du setter den ned. Kremt..

("Tungen mot stål i frosten" prinsipp.)

Så om du er som meg og "skal bare" se hvordan de står finest i gruppe - så vil du ikke kunne flytte dem og de vil knekke om du fortsetter å prøve.

Bare så det var sagt ... for de som trang å vite det. ;)

Så finn frem ballonger i flertall, Nyt kulden og kos dere.

Jeg sitter bare å venter med glede til neste frostdag.

-Ellinor