Fra Verdensrommet til Afrika på en helg

Søte apekatter som var hos Eventyrlig Dekor på ballongkurs under Barnas Dager i Stavanger.

FOR en helg.

Det er ikke hver dag vi får styre både universet og skape dyr i afrika, men jammen har vi fått smake en bit av det denne helgen under Barnas verdensdag på Sølvberget - Stavanger kulturhus.

Fredag pyntet vi til fest med sol og planeter som nå svever fritt rundt de flotteste romskip. Disse er laget av byens barnehager, SFO'er og skoler og romskip utstillingen henger en stund enda, så ta en turen innom sølvberget.

På lørdag hadde vi ballongverksted hvor rampette apekatter ble til med til sammen rundt 85 lærevillige barn.

Og GU så kjekt det var.

Måne og sol. En STOR ballong skulle pryde kulturhuset denne helgen sammen med flere planeter laget av ballonger.

Først måtte universet skapes før vi kunne ta fatt på noe kontinent. Og som noen kanskje har gjort før oss- så begynte vi med sola for å få litt oversikt over solsystemet og planetene. (Og greit med litt arbeidslys tenkte jeg)

Helt rom for å gå nøye inn i størrelsesforskjeller og målestokk var det desverre ikke, men folk tok poenget. ;)

Jeg må også innrømme at rekkefølgen på planetene er ikke det jeg har hatt best kontroll på i livet, men jammen kunne mannen min dem på rams. Så der lærte man en ny ting om både han og universet.

Ikke verst!

Aligning the planets. Eventyrlig Dekor klargjør ballong planeter på rekke og rad klar til montering i Stavanger Kulturhus.

(Hadde jeg derimot skapt solsystemet, så hadde jeg kanskje tenkt litt mer på plasseringer, avstander og fargekombinasjoner. Men med litt kunstnerisk frihet så gikk det i orden det også- selv for meg. ;)

Men bare så det tas i betraktning til en annen gang.)

Og etter planeter både var satt i rekke, system og plassert i bane rundt sola, så var det tid for Afrika.

(teksten fortsetter under bildet)

Ballongdekor - Solsystemet ferdig montert av Eventyrlig Dekor i Stavanger Kulturhus under barnas verdensdag som hadde verdensrommet som tema.

Lørdagen kom, en jungel var på plass og apehoder klargjort.

(Ikke hver dag man vandrer rundt med 4 store sekker med apehoder,

men jeg lover at ingen dyr ble skadet under produksjonen.)

Vi var herved klar for ett inntog av små og store som skulle få lære å lage sin egen apekatt i vårt eget lille Afrika. <3

FOR noen supre apekatter det ble. Både de som kom og de som ble laget. ;)

Og her skal det jammen ikke stå på innsatsen. Svetten rant, ballonger fløy gjennom rommet, og latteren lå løst.

Armer og bein ble stolt holdt i lufta etterhvert som de ble ferdige.

Små og store gjorde en imponerende innsats, og bildene viser intet annet:

Her er noen bilder fra ett av partiene som var innom.

I Afrika blir man altså både svett, møter nye utfordringer og hører lyder man ellers ikke hører så mye av.

At det var en reise inn i det ukjente for de fleste, og at man lærte mye nytt er det absolutt ingen tvil om.

Men jeg håper vi kan ta denne reisen sammen flere ganger. Jeg STORkoste meg!

TUSEN takk for at dere kom å delte denne dagen med oss, og tusen takk for alle de kjekke tilbakemeldingene.

Det var en ære, og jeg håper vi sees igjen.

Ha en flott uke.

-Ellinor